tisdag 20 september 2011

Barnens färgcirkel

Första bildlektionen för terminen fick barnen göra sin egen färgcirkel, så att de känner sig bekväma med att blanda den nyans de önskar utifrån primärfärgerna. Med denna övning önskar jag att de inte skall vara rädda för att prova sig fram. Jag arbetar med att ha bl.a. bild i en tredje klass och på fritids med samma barn.
Barnen ritade en stor cirkel på sitt vita papper och fick en kick akrylfärg av gul, röd och blå på sin palett.
Dessa barn är nya för mig för jag började arbeta på denna skola vid terminstart, efter många år på en annan skola.
Jag såg ganska snart vilka som verkade osäkra inför uppgiften och som frågade hela tiden istället för att prova sig fram.
Vid lektionen slut hade långt ifrån alla hunnit fylla i hela cirkeln, tyvärr är det så i skolans värld att man måste sluta när lektionen är slut , i stället för när lusten tar slut. Vi fortsatte vid ett senare tillfälle.
Barnens färgcirklar följde tonande nyanser från t.ex. gul-rött och jag tror att de har nytta av denna övning vid senare måleri.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar